Verdens største mobilprodusent

Trodde du kanskje at Apple er verdens største mobilprodusent? Da tok du i tilfelle grundig feil, for den suverent største av mobilprodusentene er faktisk Samsung.

Deres mobillinje Samsung Galaxy ble lansert som en konkurrent til iPhone i 2010, og har blitt usedvanlig populær. Den kom ut først i Samsungs hjemland Sør-Korea, og så i Malaysia og Singapore. Like etter ble den sendt ut på det amerikanske markedet, der den ble solgt i nesten en million eksemplarer allerede den første måneden! I Europa vant Samsung samme år prisene for både beste smarttelefon og beste telefon for sosiale media. Dette var også samme året som Samsung inntok førsteplassen på listen over verdens største selskaper innenfor elektronikk.

Det er mange kilder til Samsungs suksess. Telefonene deres har slått til i vestlige land og andre avanserte industrialiserte land som Japan, men har også inntatt dominerende posisjoner i lavkoSamsung_Logo.svgstmarkeder som Kina, India, Afrika og Midt-Østen. Ledelsen i Samsung har vært opptatt av at det skal være en modell tilgjengelig for alle, samtidig som kvaliteten er så god at det er en viss status eller prestisje forbundet med en mobil fra Samsung.

Siden 2012 har selskapet likevel hatt noen utfordringer med å holde seg på toppen, og markedsandelen har på global basis gått ned fra over 30 prosent til drøye 20 prosent. Årsaken er nok først og fremst inntoget av kinesiske produsenter som greier å fremstille svært billige telefoner med rimelig god kvalitet. Samtidig har også telefoner som Galaxy S6 ikke levd helt opp til forventningene og blitt utfordret av de nye iPhone-modellene.

Løsningen for Samsung ser så langt ut til å være bredere markedsføring i regioner tidligere dominert av lokale produsenter, og selskapet har trolig den mest globale markedsføringen av alle produsentene i dag. På sikt vil man nok også oppleve at de slår tilbake med enda bedre telefoner i high-end